Amazone – Klimaatcontrolecentrum van een vreemde, woeste planeet

Midden jaren negentig verruilde ik mijn redactiestoel bij het muziekblad OOR voor een hangmat in de Braziliaanse Amazone. Ik overleefde agressieve bijen, dronken indianen, het anti-malaria middel Lariam en de rivier zelf. Ik leerde de Amerikaanse (ex-Associated Press) fotograaf John Sevigny kennen, een bevlogen Latijns-Amerika nomade met een camera die lang in de Noord-Mexicaanse stad Saltillo woonde, tot het geweld van de drugskartels en politie hem te link werd. Sevigny bracht mij in contact met Justin Sullivan van de Britse band New Model Army. Het klikte. De New Model Army soundtrack raakte me.

Feniks

Ik keek naar de film ‘Between Dog And Wolf – The New Model Army Story’ van regisseur Matt Reid en zag het verhaal van een generatie die in Bradford, Engeland opgroeide en met muziek, kunst en poëzie ageerde tegen de sociale ongelijkheid tijdens het Reagan-Thatcher tijdperk van de jaren tachtig en het ‘kapitalisme van de verlangensstructuur’, een van de grootste aandrijvers van klimaatveranderingen.

‘Between Dog And Wolf – The New Model Army Story’ is een film over de mensen in en rondom een band, hun vrienden, hun vele loyale fans. Er waren successen, natuurlijk, anders hou je een verhaal geen 35 jaar vol, maar ook tegenslagen. Drummer Rob Heaton overleed in 2004 aan alvleesklierkanker, in 2010 was er de plotselinge dood van manager Tommy Tee en op kerstavond 2011 vernietigde een brand de New Model Army studio in Bradford, het archief en alle apparatuur. In 2013 herrees de band als een feniks uit de as van het verleden met het baanbrekende album ‘Between Dog And Wolf’. Een jaar later volgde ‘Between Wine And Blood’.

“De natuur van de planeet is gewelddadig; ze vermoorden elkaar, ze gaan dood”

“I live on an angry planet”, zingt Justin Sullivan op ‘Between Wine And Blood’. De video toont een mitraillerend bombardement van horror en geweld, van oorlogen, van slachthuizen, van natuurrampen, de vernietiging van mens, dier en natuur. Het bloed spat bijna letterlijk van het scherm. En dan is er op het eind, glimlachend in stille meditatie, Shiva, de Hindoestaanse god van vernietiging en schepping. God van een altijd durende cyclische beweging.

I live on an angry planet, amidst the crowds and the endless noise
In the debris of the broken families and the cracks in the grand designs
And all the angry gods are back, gathering strength as the continents collide
(‘Angry Planet’, New Model Army 2014)

“Een deprimerende song”, reageerde Justin Sullivan toen ik hem bij gelegenheid naar ‘Angry Planet’ vroeg. “Steeds deprimerender eigenlijk. Wij probeerden de menselijke soort, de beschaving, die steeds bozer, veeleisender en ontevredener met zichzelf wordt, te koppelen aan de natuur, de planeet. De natuur van de planeet is gewelddadig, in zekere zin. Ze vermoorden elkaar, ze gaan dood. Het een vervangt het ander. Alle leven is beperkt, gaat in cirkels. In onze maatschappij krijgt ieder van ons, wijzelf, onze geliefden, te maken met die onvermijdelijk gewelddadige cirkel van het leven.”

They say that we’re all kings and queens in the new world except for those who aren’t
They say we can follow our dreams to the very top of the tree except for those who can’t
They say that the meek shall inherit the earth except that they shan’t
(‘Angry Planet’, New Model Army 2014)

One Strange Rock

Eind maart 2018 startte het televisiekanaal van National Geographic de documentairereeks ‘One Strange Rock’. De serie, gepresenteerd door de Amerikaanse acteur Will Smith, vertelt in tien afleveringen met indrukwekkende visuele verhaaltechnieken het verhaal van het ontstaan van onze planeet. De makers doen dat met hulp van de enige mensen die de rock enige tijd hebben verlaten: astronauten. ‘One Strange Rock’ gaat over een vreemde planeet, een fragiele planeet ook, die desondanks tot leven is gekomen… en overleeft.

Naast vreemd is ‘One Strange Rock’ ook een ‘Angry Planet’, woest en meedogenloos. Meer dan 5 miljard soorten die ooit op aarde hebben geleefd, zijn uitgestorven. Dat is 99 procent. Van al die soorten is nog maar een procent over voor ons om te observeren en van te leren. Laten we de natuur zijn gang gaan? Of helpen we het verdere uitsterven versnellen? Een ding is zeker: We live on an angry planet.

“Dromen worden vermoord, de toekomst gaat in vlammen op”

In de eerste aflevering van de National Geographic documentairereeks ‘One Strange Rock’ komt meteen al het belang van de Amazone als belangrijk klimaatcontrolecentrum van de wereld aan bod. We zien het ontstaan van ‘vliegende rivieren’ boven het woud, belangrijk voor de regenval, daar en elders. Maar ook wordt de mythe van de ‘long van de aarde’ ontzenuwd – het verhaal van de oorsprong van onze zuurstof zit net iets anders in elkaar, maar is daarom niet minder fascinerend.

Echter, de Amazone, dat belangrijke klimaatcontrolecentrum, ligt onder vuur en daarmee de planeet en misschien zelfs ons voortbestaan. In grote delen van het Amazonegebied dreigt vernietiging van bestaande levenssystemen. Tropisch regenwoud wordt gekapt en gaat in vlammen op. Kleine boeren worden bedreigd en van hun land verdreven. Inheemse volken worden vergiftigd en vermoord. Door grootgrondbezitters. Door mijnbouwbedrijven. Door grondzwendelaars. Door de landbouwindustrie. En, niet op de laatste plaats, door de politiek. Kan de afbraak nog worden gestopt? En wat zijn de gevolgen van vernietiging van de Amazone, voor de bevolking, en voor het klimaat, daar en hier? Het zijn belangrijke vragen. Ik ging op zoek naar antwoorden.

Vond je het artikel interessant, boeiend, de moeite waard om te lezen? Zo ja, mogen wij je dan om een kleine gunst vragen?

 

Banzeiro is de rockende golfslag van een boot of kano op de Amazone. Banzeiro is een website die aandacht vraagt voor de Amazone als belangrijk klimaatcontrolecentrum van de wereld. Banzeiro is voor jou als lezer gratis.

In tegenstelling tot veel anderen heeft Banzeiro geen betaalmuur . Wij willen onze informatie zo open mogelijk en voor iedereen beschikbaar houden. De onafhankelijke, onderzoeksjournalistiek van Banzeiro kost echter veel tijd, geld en hard werken om te produceren. Maar we doen het omdat we geloven dat ons perspectief belangrijk is – en omdat het misschien ook jouw perspectief is.

Banzeiro is redactioneel onafhankelijk. Onze berichtgeving is vrij van commerciële vooroordelen en wordt niet beïnvloed door de belangen van derden. Niemand stuurt onze mening. Dit is belangrijk omdat het ons in staat stelt een stem te geven aan de stemlozen, in ons geval de bewoners van de Amazone. Feiten zijn voor ons heilig. Naarmate de toegang tot informatie is toegenomen, is het vermogen om de waarheid te onderscheiden steeds moeilijker geworden. Banzeiro blijft haar lezers van het echte verhaal voorzien, in een tijd waarin feitelijke, eerlijke berichtgeving belangrijker is dan ooit.

Met iDEAL kun je via de beveiligde omgeving van je eigen bank de golfslag van Banzeiro ondersteunen. Dank je.



Doneer € -