DAMMEN IN DE AMAZONE

Constructie en deconstructie

De Braziliaan Caio Reisewitz is kunstenaar, geen fotograaf, zegt hij zelf. Hij studeerde aan de kunstacademies van Mainz en São Paolo. Drie woorden, drie Portugese woorden vormden de titel van zijn eerste tentoonstelling in Nederland: ‘Florestas, favelas & falcatruas’. Florestas is het Portugese woord voor bossen, zoals het tropisch regenwoud in de Amazone, een gebied met een rijke biodiversiteit dat van cruciaal belang is voor het klimaat. Favelas zijn de typische Braziliaanse krottenwijken die vaak daar ontstaan waar de uitdijende stad en de natuur elkaar ontmoeten. En dan is er falcatruas, dat staat voor fraude, bedrog, zwendel. De combinatie van deze drie woorden is in de Braziliaanse werkelijkheid geen vreemde. Ze komt vaak voor. Zo ook in het werk van Caio Reisewitz, in de monumentale foto’s die hij met een groot formaat camera op locatie heeft gemaakt. In die foto’s reflecteert hij “op de constructie en deconstructie van zijn land, en vooral op het conflict dat op de achtergrond daarvan staat”. Een voorbeeld is de controverse rond de Belo Monte waterkrachtcentrale in de Xingu rivier in de Braziliaanse deelstaat Pará. Door de bouw, onder management van onder andere het Nederlands-Braziliaanse ingenieursbureau Arcadis Logos, dreigen grote delen regenwoud te verdwijnen en daarmee de leefwereld en de cultuur van de mensen – inheemse volken en anderen – die er wonen. Reisewitz nam in 2013 een video op in het Amazone vloedbos bij het door de stuwdam bedreigde stadje Altamira en maakte daar een negen minuten durende loop van, die van een fraaie esthetische eenvoud is.