BENVINDO – WELKOM

Wie of wat is Banzeiro?

Banzeiro is de rockende golfslag van een boot of kano op de Amazone. Banzeiro is een website die aandacht vraagt voor de Amazone als belangrijk klimaatcontrolecentrum van de wereld. Banzeiro is voor jou als lezer gratis.

In tegenstelling tot veel anderen heeft Banzeiro geen betaalmuur. Wij willen onze informatie zo open mogelijk en voor iedereen beschikbaar houden. De onafhankelijke, onderzoeksjournalistiek van Banzeiro kost echter veel tijd, geld en hard werken om te produceren. Maar we doen het omdat we geloven dat ons perspectief belangrijk is – en omdat het misschien ook jouw perspectief is.

Banzeiro is redactioneel onafhankelijk. Onze berichtgeving is vrij van commerciële vooroordelen en wordt niet beïnvloed door de belangen van derden. Niemand stuurt onze mening. Dit is belangrijk omdat het ons in staat stelt een stem te geven aan de stemlozen, in ons geval de bewoners van de Amazone. Feiten zijn voor ons heilig. Naarmate de toegang tot informatie is toegenomen, is het vermogen om de waarheid te onderscheiden steeds moeilijker geworden. Banzeiro blijft haar lezers van het echte verhaal voorzien, in een tijd waarin feitelijke, eerlijke berichtgeving belangrijker is dan ooit.

Amazonewoud

If a tree falls in the forest, does anybody hear? zong Bruce Cockburn in 1988 op zijn langspeler Big Circumstance, een plaat waarop de Canadese singer/songwriter wijst op de ondergang die dreigt voor de laatste grote natuurgebieden en de gevolgen daarvan voor het ecologisch evenwicht op de planeet aarde.

Rain forest
Mist and mystery
Teeming green
Green brain facing labotomy
Climate control centre for the world
Ancient cord of coexistence
Hacked by parasitic greedhead scam –
From Sarawak to Amazonas
Costa Rica to mangy B.C. hills –
Cortege rhythm of falling timber.

What kind of currency grows in these new deserts,
These brand new flood plains?

If a tree falls in the forest does anybody hear?
If a tree falls in the forest does anybody hear?
Anybody hear the forest fall?

Cut and move on
Cut and move on
Take out trees
Take out wildlife at a rate of species every single day
Take out people who’ve lived with this for 100, 000 years –
Inject a billion burgers worth of beef –
Grain eaters – methane dispensers.

Through thinning ozone,
Waves fall on wrinkled earth –
Gravity, light, ancient refuse of stars,
Speak of a drowning –
But this, this is something other.
Busy monster eats dark holes in the spirit world
Where wild things have to go
To disappear
Forever

If a tree falls in the forest does anybody hear?
If a tree falls in the forest does anybody hear?
Anybody hear the forest fall?

“Seja sempre bem vindo a Sua terra …”, schreef een vriendin uit Manaus in de Braziliaanse Amazone mij. “Je bent altijd welkom op Jouw grond …”

In 2013 was ik veldproducer voor de aflevering over Amazonas van het IKON TV-programma “Paul Rosenmöller en de strijd van Latijns-Amerika”. De openingsbeelden tonen Manaus Moderna, de chaotische haven van de Braziliaanse Amazonestad Manaus. Het is de plek waar ik altijd als eerste naar toe ga. Ik ken er de mensen en zij kennen mij. Het is mijn grond. Begin 2007 was ik daar met Thijs Middeldorp, toen bestuursvoorzitter van StadsSpelen Amsterdam, later o.a. mede-oprichter van de energiecoöperatie Amsterdam Energie. Hij schreef destijds: “Ik dompel onder in een tweede wereld. De haven is rauw. Geen opsmuk. Arme mensen met verweerde koppen sjouwen zich langs de trappen omhoog met grote zakken handel op hun rug. Cornell Evers lijkt wel een lokale beroemdheid, juist ook op de armetierigste stukjes haven kent hij mensen, en mensen komen met een brede grijns op hem af. Ik had me geen betere gids kunnen wensen.”